Rabu, 1 Ogos 2012

JURUGAMBAR: Saya Lebih Takut kan Polis Daipada Peserta Bersih 3.0

KUALA LUMPUR: Seorang petugas media memberitahu Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bahawa beliau terpaksa mengikut arahan polis agar memadamkan gambar yang diambil ketika Perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu kerana bimbang keselamatan dirinya.

Jurugambar akhbar The Star, P. Puspanathan, 41, berkata, sekumpulan polis memberi amaran kepadanya agar berhenti mengambil gambar polis yang sedang mengarahkan peserta Bersih 3.0 bersurai di sekitar Masjid Jamek.

"Saya ada bagitahu saya daripada media dan tunjukkan kad media saya tapi polis tidak endah. Mereka mengelilingi saya dan arahkan saya delete semua gambar yang saya ambil.

"Saya risau saya diapa-apakan, jadi saya delete gambar dari memori kad. Sebelum itu polis pukul peserta, jadi tidak mustahil polis akan pukul saya juga kalau tidak ikut arahan," kata beliau pada pada sidang pendengaran awam mengenai dakwaan pelanggaran semasa dan selepas perhimpunan Bersih 3.0 di Ibu Pejabat Suhakam hari ini.

Puspanathan berkata, beliau sudah membuat liputan di beberapa perhimpunan sebelum ini namun pertama kali berhadapan dengan situasi demikian.

"Sebelum ini saya sudah bertugas di beberapa perhimpunan tapi ini kali pertama polis arahkan saya delete semua gambar," katanya yang sudah 22 tahun menjadi jurugambar.

Diminta memberi pandangan sebab polis bertindak demikian, beliau tidak menolak kemungkinan polis mengarahkan demikian kerana tidak mahu gambar mereka memukul peserta disiarkan di akhbar.

"Polis tidak beritahu saya tidak boleh ambil gambar tapi mungkin mereka tidak mahu gamabr yang nampak mereka pukul peserta," katanya.

Tambah beliau lagi, pada perhimpunan tersebut, beliau lebih takutkan polis daripada peserta yang disifatkan sebagai tidak ganas.

"saya lebih takut polis. Saya tidak nampak peserta bertindak ganas. Mereka cuma mahu ke Dataran Merdeka tapi polis halang, jadi mereka berkumpul di Masjid Jamek," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi keterangan di hadapan panel siasatan yang dipengerusikan Naib Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), Datuk Lake Tee dan dibantu Pesuruhjaya Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid dan Detta Samen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan